STEAM-education in Uzbekistan: problems and prospects of development
Abstract
The article discusses the problems and prospects of the development of STEM education in Uzbekistan. The study identifies the main obstacles to the effective implementation of STEAM education, including a lack of material and technical base, a shortage of qualified teachers, outdated curricula, low student motivation and gender inequality. The article pays special attention to the need for an integrated approach to reforms in the STEAM education system to train highly qualified specialists who can contribute to economic growth and innovative development of Uzbekistan.
About the Authors
List of references
Анисимова Т.И. STEAM-образование как инновационная технология для Индустрии 4.0 // Научный диалог. – 2018. – №11. – С.322–332.
Волосовец Т.В. STEAM-образование детей дошкольного и младшего школьного возраста. – Москва: Бином. Лаборатория знаний, 2019.
Дорофеева А.С. Анализ развития STEAM-образования в России и за рубежом // Известия Балтийской гос-ой академии рыбопромыслового флота: Психолого-педагогические науки. – 2020. – №4 (54). – С.236-242.
Сологуб Н.С. Особенности построения учебной дисциплины "STEAM-подход в естественнонаучном образовании" в контексте подготовки будущих учителей естественнонаучных учебных предметов // Вышэйшая школа. – 2021. – № 3. – С.47-52.
Авазбоев А., Жамалдинова М. Сущность и преимущества технологии обучения, основанной на подходе «STEAM-образование» // Междисциплинарный электронный научный журнал «Общество и инновации». – 2021. – Том 2. – №5. – C.109-115.
Байджанов М., Каримов Х., Бекбаев Р., Давидова Р. STEAM-образование в школе: учебник. – Ташкент, 2024.
Юзликаева Э., Мадьярова С., Янбарисова Э., Морхова И. Теория и практика общей педагогики. Учебник. – Tашкент: ТГПУ, 2014.
Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Общая педагогика. – Москва: ВЛАДОС, 2003.
Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. – Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2006.
Конюшенко С. М. STEAM vs STEAM - образование: изменение понимания того, как учить / С. М. Конюшенко, М. С. Жукова, Е. А. Мошева // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2018. – №2(44). – С.99-103.
Фролов А. В. Роль STEAM-образования в «новой экономике» США // Вопросы новой экономики. – 2010. – №4(16). – С.80-90.
Chanthala Ch. Instructional designing the STEAM education model for fostering creative thinking abilities in physics laboratory environment classes // AIP Conference Proceedings. – 2018. – Volume 1923. – Issue 1.
How to Cite
Copyright (c) 2024 Acta Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.