The Historical-Philosophical Origins of Humane Pedagogy: From the East to the Present
Abstract
Abstract. The article examines the philosophical foundations of humane pedagogy, starting with ancient Eastern traditions and ending with modern humanistic approaches.
The ideas of Confucius, Buddha, Socrates, Plato, Aristotle, as well as the New European philosophers Rousseau and representatives of the 20th century are analyzed. It is emphasized that humane pedagogy is based on philosophical ideas about the value of personality, respect, freedom and love as the main foundations of education.
Keywords:
About the Authors
List of references
Конфуций. Беседы и суждения / Конфуций; пер. с китайского В. Малявина, И. Канаева; сост.предисл., В. Цветкова; коммент. Е. Ямбурга, И. Канаева. — Москва: Издательство ACT, 2024. —224 с.
Абдуллаева Ш.А., Зайнитдинова М.А., Халикова Г.И. История педагогики (Учебник). 2017, 258 стр.
Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоции И.Г. Педагогическое наследие/ Сост. В.М. Кларин, А.Н. Джуринский. — М.:Педагогика, 1989 . — 416 с
Бекбаев Р.Р. Теории познания: Учебное пособие. – Ташкент, 2023. – 223 с.
Амонашвили Ш.А.Основы гуманной педагогики. В 20 кн. Кн. 6. Педагогическая симфония. Ч. 1. Здравствуйте, Дети! / Шалва Амонашвили. —2-е изд. — М. : Свет, 2016. — 320 с
How to Cite
Copyright (c) 2025 Acta Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.